روانشناسی - موفقیت - سبک زندگی

شفا بخشی رنگها

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۴۲ ب.ظ

رنگ‌ها چگونه شفا می‌بخشند؟


هر کسی به رنگی علاقه‌مند است و نظریه‌ای در مورد رنگ‌ها دارد. رنگ‌ها پیش از آن‌چه تصورش را می‌کنیم یا حتی متوجه‌اش شویم، بر ما و تمام جنبه‌های زندگی‌مان تاثیر می‌گذارد. رنگ جزو لاینفک زبان ما هم شده است. ما با اشاره به رنگ، سلامت جسمانی و احساسات و خلق و خو،‌ و حتی تجارب معنوی خود را شرح می‌دهیم. به حرف‌های مردم توجه کنید و ببینید استفاده از رنگ تا چه حد عادی شده است.


نور چیست؟ نور است که رنگ‌ها را می‌سازد. از نظر علمی، نور انرژی الکترومغناطیسی است که به وسیله طول موج‌های متفاوت خورشید تولید می‌شود. وقتی امواج نور از شی عبور کند، آن را برای ما قابل رویت می‌کند. امواج نور در فرکانس پایین به صورت رنگ قرمز در مغز ما ثبت می‌شود و در فرکانس بالا به صورت رنگ بنفش.


رنگ نیز یکی از خصوصیات نور است. وقتی نور در طول موج‌های متفاوت می‌شکند، رنگ‌های متفاوت به دست می‌آید. درست مثل این است که منشوری را مقابل نور خورشید بگیریم، که در نتیجه، در سطح روبه‌رو رنگین‌کمان پدید می‌آید.

 فرکانس‌های متفاوت نور (رنگ‌ها) بر انرژی‌های متفاوت بدن تاثیر می‌گذارند. بعضی از رنگ‌ها به آسانی بر فرکانس‌های بالای مغز تاثیر می‌گذارند زیرا دارای فرکانس‌های بالای امواج نوری هستند. رنگ‌های دیگر ممکن است بر سیستم یا انرژی‌های جسمانی که در میزانی کندتر عمل می‌کنند، تاثیر بگذارند زیرا فرکانسی پایین‌تر دارند.


رنگ‌ها و تاثیرات آن

رنگ، تجمع مجموعه‌ای از فرکانس‌های ویژه نور است. رنگ ممکن است تحریک‌کننده، ملال‌آور،  سازنده یا مخرب باشد. ممکن است دافعه یا جذب‌کننده باشد. هر رنگی تاثیرات مخصوص به خود را داراست و می‌توان آن را برای شفابخشی و ایجاد تعادل یا برای تحریک مراحل عمیق‌تر هشیاری به کار برد.


رنگ‌ها معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند. اول رنگ‌های اصلی قرمز و زرد و آبی، که بیشتر رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ به دست می‌آیند. دوم رنگ‌های مکمل که از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند. و سوم رنگ‌های ثالث که از ترکیب رنگ‌های اصلی و رنگ‌های مکمل به دست می‌آیند. وقتی یاد بگیرید رنگ‌های مختلف را با هم ترکیب کنید، می‌توانید قابلیت خود را در به کارگیری آن برای شفابخشی پرورش دهید.

هنگام رنگ درمانی، کار کردن با رنگ‌ها مستلزم دو مساله است. اول این‌که باید خاصیت هر رنگی را بدانید، دوم این‌که باید روش ویژه پخش و جذب نور را یاد بگیرید و نسبت به رنگ حساس و آگاه باشید.

سفید

سفید شامل تمام طیف نوری است. رنگی است قوی و پاک‌کننده و خالص برای کل سیستم انرژی افراد، که می‌تواند موجب خلاقیت شود. وقتی شک دارید که چه رنگی را به کار برید، به ندرت ممکن است با استفاده از رنگ سفید اشتباه کنید. به هر حال،‌ بد نیست شروع و پایان مرحله درمان با رنگ سفید باشد، چون این رنگ سیستم انرژی فرد را مستحکم و حال او را خوب می‌کند، رنگ سفید تاثیر هر رنگی را که به کار گرفته شده است، افزایش می‌بخشد.


سیاه

سیاه نیز شامل طیف‌های نوری است. رنگی است که انسان را در سردرگمی قرار می‌دهد. بسیاری از افراد هنگام رنگ‌درمانی از به کارگیری این رنگ منصرف می‌شوند، اما گاهی آن را مفید دیده‌اند. سیاه، رنگ محافظ است و ممکن است افراد بیش از حد حساس را آرام و استوار کند. این رنگ انرژی مغناطیسی و مونث بدن را فعال و تقویت می‌کند. لازم است به مقدار کم به کار گرفته شود. استفاده بیش از اندازه آن موجب افسردگی و افزایش بیماری‌های روحی و روانی خواهد بود.

زمانی که رنگ سیاه در کنار رنگ سفید به کار برده شود، موثرترین رنگ است، زیرا باعث هماهنگی و تقارن مغناطیسی فرد می‌شود، به خصوص در مواردی که به نظر می‌رسد فرد تعادل و اختیار خود را از دست داده است. رنگ سیاه ضمیر نیمه‌هشیار را فعال می‌کند و زندگی آشفته را در مسیر صحیح قرار می‌دهد. این رنگ را حتما باید با رنگی دیگر ترکیب کرد و استفاده آن به تنهایی درست نیست.


قرمز

قرمز، رنگی محرک است. این رنگ به چاکرای ریشه انرژی می‌بخشد، گرمابخش و فعال‌کننده است، باعث تضعیف نیروی حیات جسمانی می‌شود و برای بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، اختلال در گردش خون و بیماری‌های مخاطی مفید است. قرمز انرژی جسمانی و اراده فرد را تقویت و احساساتی عمیق همچون رابطه جنسی، عشق، شجاعت، تنفر و انتقام را تحریک می‌کند. به‌کارگیری رنگ قرمز در حد زیاد باعث تحریک بیش از حد و وخامت بیماری می‌شود. فشار خون بالا نشان‌دهنده انتقال انرژی قرمز بیش از حد در سیستم بدنی است. رنگ قرمز برای بالا بردن درجه حرارت بدن و انرژی بخشیدن به خون کاربرد دارد.


نارنجی

رنگ نارنجی بر چاکرای خاجی تاثیر می‌گذارد. رنگ لذت و خرد است. احساس اجتماعی بودن را تحریک می‌کند و با سلامت روحی و سیستم ماهیچه‌ای بدن ارتباط دارد. استفاده بیش از حد رنگ نارنجی بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و باید با سایه‌هایی از سبز، آبی به حالت توازن درآید. رنگ نارنجی برای درمان بیماری‌های مربوط به طحال، لوزالمعده، معده، روده و آدرنال استفاده می‌شود. افرادی که دچار افسردگی و فلج احساسی هستند، رنگ نارنجی در بهبود حالشان موثر است. این رنگ باعث تجدید حیات کالبد فیزیکی است و به هضم غذا کمک می‌کند. برای توانبخشی در مراحل بعد از بیماری مفید است زیرا مواد زاید را دفع می‌کند.


زرد

رنگ زرد بر چاکرای خورشیدی تاثیر دارد. قوای ذهنی فرد را تحریک می‌کند، عشق به زندگی را در فرد برمی‌انگیزد و برای افسردگی نیز مفید است. رنگ زرد برای مشکلات گوارشی، معده، روده‌ها، مثانه و سیستم دفع مواد زاید بدن به کار می‌آید و به تعادل و توازن جهازهاضمه کمک می‌کند. رنگ‌های زرد، طلایی هم برای جسم و هم برای ذهن مفید هستند.


سبز

یکی از رنگ‌هایی است که در کره زمین فراوان یافت می‌شود. این رنگ موجب تعادل تمام انرژی‌های بدن است و می‌توان آن را برای افزایش حساسیت و دلسوزی به کار برد. تاثیری آرامش‌بخش دارد، به خصوص وقتی بدن دچار ناخوشی‌های آماسی است. این رنگ تسلی‌دهنده سیستم عصبی است. هر چه سبز روشن‌تر و طیف آبی آن بیشتر باشد، در درمان بیماری‌ها موثرتر است. رنگ سبز موجب افزایش امید و ایمان و صلح و صفا و دوستی، و برای بیماری‌های روحی نیز مفید است. رنگ سبز به شدت بر چاکرای قلب تاثیر می‌گذارد. متعادل‌کننده دستگاه عصبی غیرارادی بدن است و در مورد بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، زخم غشای مخاطی یا اولسر، فرسودگی و سردرد کاربرد دارد. برای بیماری‌های بدخیم یا توموری و یا سرطان هرگز نباید از این رنگ استفاده کرد زیرا غده را تحریک و رشد آن را تسریع می‌کند.


آبی

آبی، رنگی است آرامش‌بخش که سیستم جسمانی را آرامش می‌بخشد. انرژی‌های ما را آرام می‌کند و در ضمن ضدعفونی‌کننده هم هست. دستگاه تنفس را تقویت می‌کند و به حالت توازن درمی‌آورد. برای تنظیم فشار خون بالا و تمام بیماری‌های گلو عالی است. برای تسکین آلام بیماری‌های کودکان و همچنین بیماری‌های نظیر آسم، رماتیسم، یرقان و مشکلات وریدی نیز مفید است. رنگ آبی را می‌توان برای بیدار کردن شم و تسکین تنهایی به کار برد. وقتی رنگ آبی با رنگ‌های گرمی ترکیب شود که در ردیف رنگی خود جزو رنگ‌های سرد است، تاثیری به سزا خواهد داشت و وقتی با رنگ‌هایی در طیف رنگی قرمز، نارنجی ترکیب شود،‌ الهام‌بخش می‌شود و خلاقیت هنری را بیدار می‌کند.


منبع: نفیسه معتکف - مجله موفقیت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">