روانشناسی - موفقیت - سبک زندگی

چه خوراکیهایی استرس را کم میکند !

شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸ ق.ظ

 


بادام

بادام حاوی ویتامین B2، ویتامین E و روی و منیزیم است که به تولید سروتونین که تعدیل‌کننده اعصاب و از بین برنده استرس است کمک می‌کند.  ویتامین E جزو آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را که منجر به استرس و بیماری‌های قلبی می‌شود از بین می‌برد.


ماهی

اکثر انواع ماهی‌ها حاوی همه ویتامین‌های مهم B هستند، به ویژه انواع ضد استرس آن یعنی B6، B12. در واقع ویتامینB12 یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که در ترکیبات شیمیایی مغز، عامل شادی‌بخش سروتونین تولید می‌کند. کمبود این ویتامین حتی ممکن است به افسردگی نیز منجر شود. 


گل کلم (کلم بروکلی)

کلم بروکلی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین‌های B است. همچنین حاوی اسید فولیک است که یکی دیگر از اعضای خانواده ویتامین‌های B می‌باشد. اسید فولیک به از بین بردن استرس، اضطراب، ترس و حتی افسردگی کمک می‌کند.


برنج

امروزه دوباره خوردن کربوهیدرات به رژیم‌های غذایی بازگشته است و همه متوجه شده‌اند که آن رژیم‌های فاقد کربوهیدرات‌های گذشته هیچ کارآیی ندارند. کربوهیدرات میزان سروتونین را در بدن بالا می‌برد و تاثیری آرامش‌بخش دارد. کربوهیدرات‌های معمولی مانند نان سفید فقط تاثیری موقتی و زودگذر دارند و می‌توانند باعث اضافه وزن شما شوند.


شیر

شیر علاوه بر ویتامین‌های B2، B12 حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد ایجادکننده استرس را از بین می‌برد. برای صبحانه می‌توانید شیر بنوشید، می‌توانید گاهی به آن کمی کاکائو هم اضافه کنید.


طالبی و پنیر

طالبی یکی از منابع سرشار از ویتامین C است که به از بین بردن استرس و فشارهای روحی کمک می‌کند. در واقع استرس برای ساعت‌های متمادی میزان ویتامین C را در غده آدرنال کاهش می‌دهد و به همین خاطر بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین C استفاده شود. پنیر هم یکی از منابع خوب ویتامین B2، B12 است و ترکیب آن با طالبی برای صبحانه یا غذاهای میان وعده‌ای استرس را کاهش می‌دهد.


گوشت گاو

گوشت گاو نیز حاوی آهن، روی و ویتامین‌های B است که استرس را کاهش می‌دهد. البته گوشت گاو حاوی میزان زیادی چربی اشباع غیرسالم هم هست که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود. برای مقابله با این مشکل می‌توانید از قسمت‌های کم چربی گوشت استفاده کنید.


ذغال‌اخته

این میوه‌های کوچک سرشار از ویتامین‌ C است که استرس و فشارهای روحی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، کالری کمی دارد و باعث اضافه وزن نمی‌شود. ذغال اخته همچنین منبع خوبی برای فیبر هم به شمار می‌رود که از یبوست و دل دردهایی که در زمان استرس ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند. 


غذاهایی که استرس ایجاد میکنند : چای، قهوه، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای سرخ کردنی و چرب و مواد غذایی به دست آمده از حیوانات.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">