روانشناسی - موفقیت - سبک زندگی

چند تا راست و دروغ درباره چاقی

يكشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴، ۰۳:۳۵ ب.ظ

چند تا راست و دروغ درباره چاقی


دروغ: اگر می‌خواهید لاغر شوید فقط یک نوع غذا را از یک گروه غذایی خاص بخورید، زیرا بدن شما تحمل هضم انواع مختلف غذاها را به یک باره ندارد.

راست: وقتی شما غذا می‌خورید تعداد کمی از اندام‌های بدن شما درگیر هضم غذا هستند و به صورت خودکار آنزیم‌هایی را برای این کار ترشح می‌کنند. دستگاه گوارش کاملا قادر است تا انواع غذاها را هر وقت که به او داده می‌شود، هضم کند و بدن قادر است که به خوبی محصول نهایی هضم را جذب و ذخیره کند.

دروغ: گریپ‌فروت، کرفس و یا آب کرفس و ... کالری بیشتری می‌سوزانند و لاغرکننده‌اند.

راست: همه غذاها حاوی کالری هستند. اگر گریپ‌فروت هم زیاد بخورید، چاق می‌شوید.

دروغ: آب‌لیمو و سرکه سیب سوزاننده چربی هستند.

راست: هیچ ماده‌غذایی وجود ندارد که بتواند به تنهایی سبب سوزاندن چربی در بدن شود. در حقیقت آن‌چه باعث سوختن (سوخت و ساز) چربی در بدن می‌شود، کم خوری و البته پرتحرکی است. نتیجه آخرین تحقیقات متخصصان تغذیه در آمریکا نشان داده است که مصرف قرص‌های سرکه سیب عوارض گوارشی بدی بر جای گذاشته است.


دروغ: شما با قوانین استثنایی و آسان ما در مدت کوتاهی به مقدار فراوانی از وزن خود را از دست می‌دهید.

راست: بیشتر رژیم‌های کاهش وزنی که این ادعا را دارند، به هیچ وجه آسان نیستند و در حقیقت قوانین پیچیده‌ای دارند و به محاسبه نیازهای پروتئینی بدن، محاسبه گرم‌های کربوهیدرات‌، ترکیب غذاهای گوناگون، زمان و نحوه غذا خوردن، خریدن موادغذایی مخصوص و برنامه‌ریزی منوی روزانه نیاز دارند. در ضمن این رژیم‌ها بسیار گران‌قیمت و پرخرج هستند.

دروغ: رژیم‌های پر پروتئین و کم کربو‌هیدرات بسیار محبوب‌اند، زیرا کارآیی دارند.

راست: همان‌گونه که بارها اشاره کرده‌ام، رژیم‌های پر پروتئین با تنها چیزی که سر و کار ندارند، کاهش چربی است. کاهش وزنی که از این رژیم‌ها به دست می‌آید، بسیار ناپایدار است و مدت کوتاهی پس از پایان رژیم، وزن بدن به سرعت افزایش می‌یابد. کاهش وزن در چنین رژیم‌هایی بیشتر به سبب از دست رفتن آب بدن و تحلیل بافت عضلانی است. محبوبیت این رژیم‌ها بیشتر بدان علت است که برخی از مردم در پی راه‌های سریع برای کاهش وزن هستند. اگر این رژیم‌ها کارآیی داشتند، چاقی این همه گسترش نمی‌یافت.

دروغ: رژیم پر پروتئین به مغز انرژی می‌رساند.

راست: مغز برای تامین انرژی تنها از گلوکز که نوعی کربوهیدرات است،‌ استفاده می‌کند نه از پروتئین. اگر کربوهیدرات کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، بدن از روش‌های دیگر برای تامین انرژی استفاده می‌کند. یکی از آن روش‌ها تجزیه پروتئین و تبدیل آن به آمینواسید است که در نهایت، آن را به گلوکز تبدیل می‌کند تا مورد استفاده بدن قرار گیرد. این کار سبب تحلیل عضلات و بافت‌ها می‌شود که در بالا به آن اشاره کردیم.

دروغ: اگر می‌خواهید شکم شما کوچک شود، دراز و نشست انجام دهید. اگر می‌خواهید از قسمت ران لاغر شوید، پای خود را بالا و پایین کنید و بقیه جاها نیز به همین ترتیب.

راست: شما نمی‌توانید تعیین کنید که از کدام قسمت بدن لاغر شوید. وقتی شما رژیم کاهش وزن می‌گیرید، از همه جا لاغر می‌شوید. دراز و نشست فقط عضلات را سفت‌تر می‌کند. اما اگر آن‌قدر چربی در شکم شما باشد، نمی‌توانید عضله خود را به هیچ وجه ببینید.

دروغ: مردم با رژیم‌های کم چرب لاغر می‌شوند یا این‌که برای لاغر شدن تنها کافی است چربی را از غذا حذف کنید.

راست: این ادعا ممکن است درست باشد، تنها در صورتی که از یک رژیم کم‌کالری پیروی کنید. مردم هنگامی چاق می‌شوند که در مصرف کالری زیاده‌روی می‌کنند. رژیم‌های کم چرب ضرورتا کم کالری نیستند. کاهش مصرف چربی (نه قطع کامل آن) قدم اول است. شما باید مصرف غذاهای پرکالری دیگر را هم قطع کنید.

دروغ: با خوردن میزان مشخصی پروتئین، کربوهیدرات و چربی، لاغر خواهید شد.

راست: کاهش وزن به میزان دریافت انرژی و مصرف آن بستگی دارد. هر گاه دریافت انرژی بیشتر از مصرف آن باشد، چاق خواهید شد و بر عکس. بنابراین، باید با افزایش فعالیت بدنی و ورزش میزان مصرف انرژی را بالا برد.

دروغ: این رژیم ”انقلابی“ می‌تواند ”کدهای ژنتیکی“ شما را دوباره تغییر دهد.

راست: شما ژن‌های خود را به ارث برده‌اید و هیچ رژیمی نمی‌تواند کدهای ژنتیکی شما را تغییر دهد.

دروغ: هزاران نفر با برنامه‌ریزی ما موفق بوده‌اند. تنها کافی است نگاهی به آمارهای ما بیندازید.

راست: داستان‌های موفقیت در رژیم بیشتر روایی هستند و مستند و مستدل نیستند. موارد شکست که اغلب زیاد است اصلا گفته نمی‌شود و آمارها مجهول و غیرواقعی هستند.

دروغ: پاک کردن بشقاب غذا یک وظیفه اجتماعی و یا حتی دینی است. به بچه‌ها گفته می‌شود، بشقابت را تمام کن. بچه‌هایی هستند که گرسنه‌اند و این غذاها را ندارند که بخورند.

راست: پاک کردن بشقاب خودتان یا فرزندتان بقیه گرسنگان دنیا را نجات نمی‌دهد. اگر واقعا می‌خواهید کمک کنید، کمتر غذا درست کنید و پولی را که در پی آن پس‌انداز کرده‌اید به گرسنگان و یا موسسات خیریه اختصاص دهید.

دروغ: رژیم درمانان چیزی درباره ”تغذیه مدرن“ نمی‌دانند.

راست: در واقع رژیم درمانان تنها متخصصانی هستند که در این زمینه صلاحیت علمی و عملی دارند و هرگز سودمندانه عمل نمی‌کنند و تحت تاثیر ادعاهای کذب افراد حقه‌باز قرار نمی‌گیرند.


منبع مجله موفقیت - محمد تقی انوشه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">