روانشناسی - موفقیت - سبک زندگی

توصیه هایی برای فصل برف و سرما

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ق.ظ

در برف و سرما سالم و گرم بمانید


پوستتان را با مقداری وازلین پوشش دهید. 

چنین هوایی معمولا سرد و توام با وزش باد است و صورت را دچار سرمازدگی می‌کند. با مالیدن یک لایه نازک وازلین روی سطح پوست (به ویژه روی گونه‌ها، بینی،‌ چانه، گوش و گردن) می‌توانید از آن مراقبت کنید.

هنگام پیاده‌روی دست‌تان را داخل جیب‌هایتان نگذارید.

اگر دستانتان آزاد باشند، زمانی که سر می‌خورید می‌توانید برای حفظ تعادل از آن‌ها بیشتر استفاده کنید.

به یخ‌زدگی پس از بارش برف دقت کنید.

کفش‌هایی با کف لاستیکی و اصطکاک مناسب بپوشید، به آرامی راه بروید، از حمل بسته‌های سنگین خودداری کنید و برای رفتن به هر مسیری چه با اتومبیل و چه پیاده زودتر حرکت کنید.

مطمئن شوید که چکمه‌هایتان خیلی محکم به پایتان نچسبد.

در این صورت جریان خون به پاهایتان نمی‌رسد، بنابراین سردتر می‌شوند. پوشیدن جوراب‌های پشمی در چکمه، مناسب‌ترین راه برای گرم کردن پاهاست.

در صورتی که قصد دارید در روزهای برفی یا آفتابی به خارج از منزل بروید از کرم‌های ضدآفتاب و نیز روغن‌های معطر گیاهی برای لب‌هایتان استفاده کنید.

در ضمن به منظور حفظ چشم‌هایتان از تشعشع نور برف، عینک آفتابی بزنید. اشعه آفتاب در فصل زمستان شدیدتر و خطرناک‌تر از فصل تابستان است.

چند لباس را روی هم بپوشید و سعی کنید که اولین پوشش شما از جنس ریز فیبرهای مصنوعی مثل پلی پروپیلن باشد. این نوع الیاف عرق بدن را دفع می‌کنند، بنابراین کمتر احساس سرما می‌کنید. از پوشش‌های کتانی بپرهیزید چون رطوبت را در خود نگاه می‌دارند و مرطوب می‌شوند. روی زیر پیراهنی مذکور، پیراهنی پشمی و سپس روی آن یک ژاکت ضد باد بپوشید.

اتومبیل خود را برای رانندگی در برف و توفان مجهز کنید.

قبل از حرکت، برف را از روی اتومبیل پاک کنید، مطمئن شوید که برف‌پاک‌کن‌ها به خوبی کار می‌کنند، چراغ‌های جلو را به خوبی تمیز کرده و در صورت نیاز از لاستیک‌های مخصوص و زنجیر چرخ استفاده کنید. در صندوق عقب اتومبیل پارو، طناب مخصوص بکسل، دستکش‌های لاستیکی، وسیله مخصوص تراشیدن یخ، پتو و چراغ قوه بگذارید.

در صورتی که خودتان توانایی پارو کردن برف را ندارید از دیگران کمک بگیرید. این کار بسیار دشوار است. افرادی که باید در انجام این کار تردید کنند کسانی هستند که در خانواده سابقه بیماری قلبی، حمله قلبی و فشار خون بالا را دارند.


قبل از پارو کردن حدود 5 دقیقه حرکات ورزشی و کششی انجام دهید و حدود 5 تا 10 دقیقه خارج از منزل پیاده‌روی کنید.

در زیر به نکاتی در رابطه با پارو زدن اشاره شده است:

1- به مقدار کافی آب بنوشید تا بدنتان با کم آبی مواجه نشود. قبل از انجام این کار از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین، الکل و یا محصولات سرشار از نیکوتین خودداری کنید.

2- سعی کنید عمل پارو زدن برف را زودتر و در چندین نوبت انجام دهید.

برفی که تازه باریده سبک‌تر از برفی است که روی هم انباشته و یا آب شده است.

3- از پاروی مناسب استفاده کنید.

پاروهای کوچک‌تر باعث می‌شوند تا برف کمتری را بلند کنید و صدمه کمتری به عضلات‌تان وارد شود.

4- با به کارگیری اصول درست پارو زدن از صدمه به پشت‌تان جلوگیری کنید.

به منظور حفظ تعادل بیشتر، پاهایتان را به اندازه عرض شانه‌تان باز کنید و پارو را به بدنتان نزدیک کنید. به جای خم شدن از ناحیه پشت‌تان از زانو خم می‌شوید و زمانی که برف را بلند می‌کنید عضلات شکمتان را محکم کنید. از حرکات پیچشی خودداری کنید. اگر می‌خواهید برف را به یک طرف بریزید. به آن طرف بایستید به طوری که روی پاهایتان به آن طرفی که قرار است برف در آن‌جا قرار گیرد منحرف شود.

5- به صدای بدنتان گوش فرا دهید.

اگر احساس کردید که با تنگی نفس، سرگیجه یا درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه مواجه هستید به سرعت از این کار دست بکشید و به انجام امور پزشکی بپردازید.


منبع مجله موفقیت - گلناز میکائیلیا

  • ۹۴/۱۰/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">